-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16909 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا خداوند در خيلي از موارد نماز را با زكات مطرح مي كند
زكات و نماز اهميت ويژهاي در دين اسلام دارند و پيوندهاي جالبي ميان آن دو وجود دارد:
يك. نماز خود يكي از اساسيترين اركان دين و شرط قبولي اعمال ديگر است؛ اما در عين حال بدون پرداخت زكات، نماز پذيرفته نخواهد شد؛ زيرا اداي فريضه زكات باعث تطهير انسان ميشود و طهارت نيز شرط بسيار مهمي در پذيرش نماز است. حضرت علي(ع) ميفرمايد: لايقبل الله الصلاة ممن منع الزكاة؛ خداوند نماز كسي كه منع كننده زكات است را نميپذيرد.
دو. تكيه بر دو ركن نماز و زكات، بيان اين واقعيت است كه مسلمان شايسته هم در پيوند با خدا، بايد ارتباطي عاشقانه و صميمي داشته باشد و هم در رابطه با مردم بي تفاوت نبوده و وظايف واجب و مستحب مالي خود را انجام دهد و به فكر محرومان جامعه باشد. در قرآن اقامه نماز و پرداخت زكات، به عنوان محك ايمان، تقوا و اخلاص بر شمرده شده و اين دو در حقيقت اولين گام وفاداري به دين معرفي شدهاند چنانچه قرآن ميفرمايد: و اقيموا الصلاة و آتوا الزكاة و اركعو مع الراكعين؛ نماز به پا داريد و زكات بپردازيد و همراه ركوع كنندگان ركوع كنيد. (بقره، آيه 43)
پس روشن ميشود كه ياد خدا همراه با توجه به خلق خداست و پرواز روح همراه با امداد به جسم است. اگر كمك به محرومان همراه با نماز و رابطه خدا باشد، مفيد است ؛ اگر نه همراه با منت و استعمار خواهد بود و سر از برده كشي در خواهد آورد. (ر.ك تفسير نور، محسن قرائتي)
سه. نماز يك عبادت روحي و زكات يك عبادت مالي است و هر كس بتواند براي جلب رضايت به پرداخت زكات موفق شود؛ از خود گذشتن در راه خداوند براي اوامري آسان خواهد بود. (تفسير كاشف، ج 1، ص 175)
چهار. نماز و زكات، باعث تقويت و نيرومند ساختن روح و جسم ميشود. نماز رابطه محكمي ميان خدا و انسان ايجاد ميكند و زكات رمز همبستگيهاي اجتماعي است و هر دو براي پيروزي بر دشمن لازم است. (تفسير نور، ج 1، ص 400)
پنج. به مسلمانان دستور داده شده با برقراري پيوند عميق با خدا و پيوند محكم با بندگان خدا، جسم و جان واجتماع خويش را آماده براي جهاد كنند. مسلمان در پرتو نماز و نيايش با خدا، ايمان خود را محكم و روحيه خويش را پرورش ميدهد و آماده هر گونه فداكاري و از خود گذشتگي ميشود و به وسيله زكات شكافهاي اجتماعي پر ميگردد و از نظر تهيه نفرات آزموده و ابزار جنگي - كه زكات يك پشتوانه اقتصادي براي تهيه آنها ميباشد - بهبود مييابد. و به هنگام صدور فرمان جهاد آمادگي كافي براي مبارزه با دشمن خواهد داشت. (تفسير نمونه، ج 1، ص 333)
شش. كسي كه تارك فرع دين (آن هم نماز و زكات - كه دو ركن از اركان دين هستند بوده باشد) او نيز به آيات خدا كافر است. ايمان به خدا و روز جزا فايدهاي به حالش ندارد و اگر از ميان فروع دين، تنها نماز و زكات را اسم برده، براي اين است كه به هيچ وجه و در هيچ حالي از احوال، ترك آن دو جايز نيست. (الميزان، ج 9، ص 268)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.